Etiquetes

, , , , , , , , , ,

L’any 1932, la cantant i ballarina Lotte Leyna es presentava davant del públic vienès amb l’òpera Ascens i caiguda de la ciutat de Mahagonny, de Kurt Weill i Bertolt Brecht. Una crítica d’un diari vienès en descrivia l’actuació:

“Existeix algú de la talla d’aquesta artista en tota l’escena operística? Que terriblement difícil ha de ser interpretar una deteriorada prostituta. Aquesta pobra criatura ens commou i ens admira; i a més canta, i ho fa amb dolçor però també amargament.”

 Però per aquella artista, el paper de deteriorada prostituta no li devia ser tan difícil com apuntava el crític. Coneixia prou bé el món dels marginats i els pàries que descriu l’òpera i també el món de la prostitució, on ella s’hi havia iniciat quan tenia només onze anys. Potser era per aquest motiu que podia i sabia cantar amb dolçor però amargament!

lotte-lenya-1930

 

Lotte Leyna en realitat es deia Karoline Wilhelmine Charlotte Blamauer. Havia nascut a Viena el 1898. Anys més tard, ella mateixa explicaria l’horror que va viure a casa seva amb una mare que no parava de treballar rentant la roba de tot el veïnat i un pare alcoholitzat tot el dia: “Sempre arribava borratxo a casa, sempre el vaig veure borratxo fins que va morir. Em treia del llit i m’obligava a cantar per ell. Dreta, amb els ulls mig aclucats de son, i jo intentava complaure’l”. El pare l’apallissava de manera regular quan tornava a casa, perquè estava desperta, perquè estava adormida, perquè no li deia el que volia o simplement perquè no la volia.

Lotte va començar anar a l’escola amb sis anys però la va deixar, abans d’acabar la secundària, per dedicar-se a l’ofici més antic del món. I degut això, i per quatre rals, descobriria el que encara no havia experimentat mai, les carícies. Però abans de fer-se malbé, la sort va anar a buscar-la. De fet, va ser la  seva tia de Zúric,  que vli proposava marxar amb ella per fer-li companyia: “El dia del meu comiat el pare em va dir que acabaria fent de prostituta i la mare, amb la cara somrient, em va dir que fos bona i que si podia evitar-ho, no tornés”.

lote3Tal i com li havia dit la mare, no tornaria mai més. (…)

lotte4

(si vols saber-ne més, segueix escoltant fins al final)

 

 

 

 

 

 

Anuncis