El paper de la dona en la història de la música no pot ser jutjat ni valorat per la quantitat d’obres que s’han conservat, ni per la memòria fixada al llarg dels segles. És molt més complex que tot això. Molts noms han quedat soterrats per sempre en les profunditats del temps i moltes vegades es fa difícil de saber quines han estat les seves aportacions en el món de la música. Però el que si que és clar i, a més, és de sentit comú, és que les dones sempre, igual que els homes, s’han sentit atretes per aquest art i han participat, d’una manera o altra, en la seva evolució.

MUJER-~1

En l’antiga Grècia la música tenia tanta importància que se li atribuïen qualitats morals i, fins i tot, s’organitzaven rituals per ajudar els individus a assolir la pau interior a través d’aquest art. La música i la poesia anaven molt lligades i els poetes-músics no només componien cants en honor deus, sinó que també tractaven altres temes com l’amor, la guerra i la política. Plató deia que la música era bona o dolenta segons els efectes que provocava en qui l’escoltava.

Entre els segles VII i VI a. C, a l’illa de Lesbos, van sobresortir dos poetes-músics, tots dos vinculats a la ciutat de Mitilene, el centre urbà més ric i important de l’illa de Lesbos. Contemporanis, amics i enemics, segons les èpoques, i fins i tot hi ha qui diu durant un temps amants, ell es deia Alceo, i ella es deia Safo. Plató l’anomenaria la dècima musa.

Poetessa, cantora i instrumentista, se sap molt poc, certament, de les seves dades biogràfiques. La data de naixement no està clara del tot, es creu que va ser entre el 630 o 612 a. C, i el lloc, a la ciutat grega d’Ereso, a l’illa de Lesbos, aquella pàtria vinculada sempre al nom de Safo, Safo de Lesbos.

safo

És una pintura trobada a Pompeia. Es tractaria d’una idealització de Safó.

És evident que no va ser la primera dona que va crear en el món musical, ni la pretenem buscar, i és impossible saber-ho, però sí que és dels noms que comencen a aparèixer citats com una poeta-música.

Filla d’una família acomodada, el seu pare era un noble i ric comerciant, comerciava en vi, i se sap que la van formar per ser una dona independent i lliure. En alguns llocs de l’antiga Grècia, la dona tenia pràcticament els mateixos drets que els homes, i aquests beneficis també es vivien a Lesbos, una illa de trànsit, que rebia molta influència de cultures diferents. Però hem d’apuntar que a Atenes passava més aviat el contrari, era molt més tancada d’idees i, per aquest motiu, Safo va començar a rebre crítiques, per part d’alguns autors, ja en vida. (…) (segueix escoltant per saber-ne el final)

sappho_cm2

Advertisements