Tenia entre mans un projecte cinematogràfic, a llarg termini, sobre les Quatres estacions, amb música de diferents clàssics i també seva, però només va tenir temps d’acabar Catàstoples, l’hivern. Ella era l’ànima d’aquest projecte, i la directora i l’autora, però un tràgic accident, fa unes setmanes, ho va esvair tot. Per a l’hivern, havia concebut un personatge amb doble personalitat: la humana i la divina, tal com era ella, Uma Ysamat..

uma4

Nascuda a Barcelona l’any 1948, Montserrat Suñé Ysamat era filla d’un metge fascinat pel teatre i la música, amb una gran vocació artística, que va saber transmetre a uns quants dels seus sis fills. Els inicis musicals de Montserrat van ser a l’Acadèmia Ars Nova, de Barcelona, amb la llegendària pianista Maria Canals, més endavant va esdevenir alumna d’una altra de les grans pianistes del nostre país, Rosa Sabater, i l’any 1968, a vint anys, Montserrat va marxar cap a Munic per acabar de perfeccionar l’instrument. Però va ser un cop allà que va adonar-se que els seus estudis s’estaven estancant i en un punt que començava a no tenir gaire interès, tot i que ja havia pujat als escenaris en diverses ocasions.

 

Al cap de pocs anys, Montserrat tornava a Barcelona. Va ser aleshores quan, atreta pel cant, va començar a rebre classes de Victòria dels Àngels i, a poc a poc, es va anar endinsant en l’art de la creació i la interpretació escènica. I també per aquella època va néixer el seu fill, Arnau. Tot això passava a mitjans dels anys 80, quan Montserrat Suñé va adoptar el nom artístic d’Uma Ysamat.

uma1

A partir d’aquell moment la seva carrera va fer el tomb. Deixava enrere la pianista clàssica, i renaixia l’artista multidisciplinària, l’Uma introspectiva, creativa, liberal, esbojarrada, curiosa, i això l’anava convertint en una artífex de l’art i en una de les més singulars pianistes, cantants i actrius del nostre país. (…)

(si vols saber-ne més, segueix escoltant)

 

 

Advertisements